MAKLUMAN



Untuk makluman. Blog ni masih dalam proses "pemulihan".


Jadi jika ternampak sebarang kecacatan seperti tab tidak berfungsi, link dan sebagaimananya.


Mohon diabaikan kecacatan itu.


Sekian, harap maklum :)




Paparan terbaik menggunakan Google Chrome

Wednesday 8 June 2016

# Info # Kebersihan

Penguatkuasaan Pengasingan Sisa Pepejal Di Punca


Assalamualaikum ...

Tetiba terpanggil nak wat entry pasal pengasingan sisa pepejal nie ... saja terajin wat research sket pasal isu yang baru-baru nie "aktif" di media sosial ... isu ni terjadi disebabkan landfill dah nazak akibat sampah kitar semula terlalu banyak ... ni info dari kawan kerja bahagian nie .... Tq Abang Azam for the info ...


apa yang kami faham ... cara pengasingan sisa pepejal nie ada 2 jenis tong iaitu tong sampah dan tong kitar semula .. dan tong kitar semula ni pulak ada beberapa jenis barang yang perlu diasingkan seperti kertas, plastik dan lain-lain item ... kat Negara luar dah lama praktikkan .. kat Malaysia kerajaan dah start mewajibkan pengasingan sisa pepejal isi rumah secara berperingkat mulai 1 SEPTEMBER 2015 tapi gayanya suram .. sebab tu tahun ni lebih penguatkuasaan dijalankan .. huhuu

Pelaksanaan ini berdasarkan peraturan dibawah Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672) yang berkuatkuasa di negeri-negeri dan Wilayah Persekutuan KL, Putrajaya, Kedah, Perlis, Pahang, Melaka, Negeri Sembilan dan Johor. Jika gagal, boleh dikenakan kompaun minimum RM500.00 ..




Ok .. jom kita tengok apa tu pengasingan sisa pepejal nie ...



Macam kami kata tadi .. ada 2 jenis iaitu :


tong sampah 

tong kitar semula








SISA BAKI YANG DIMASUKKAN KE DALAM TONG SAMPAH

Sisa Dapur •  Sisa Makanan  Bahan-Bahan Kotor  Lampin Pakai Buang
Sisa baki mestilah dibungkus dengan rapi ke dalam plastik/bekas yang sesuai dan dimasukkan ke dalam tong yang telah disediakan.

Kutipan dilakukan 2x Seminggu













JENIS SISA KITAR SEMULA YANG PERLU DIASINGKAN MENGIKUT KUMPULAN

Kertas 
 Plastik  Lain-lain  Sisa Pukal  Sisa Kebun
Sisa kitar semula yang diasingkan mestilah dibungkus rapi ke dalam plastik/bekas yang sesuai dan diletakkan di tepi tong pada hari kutipan (sesetengan tempat telah disediakan tong tersebut) atau letak dibahu jalan dihadapan rumah pada hari kutipan .. 
Kutipan dilakukan 1x Seminggu





 











Selamat Mengkitar Semula ..


KE ARAH NEGARA BERSIH, INDAH & SEJAHTERA

No comments:

Post a Comment

.

.