MAKLUMAN



Untuk makluman. Blog ni masih dalam proses "pemulihan".


Jadi jika ternampak sebarang kecacatan seperti tab tidak berfungsi, link dan sebagaimananya.


Mohon diabaikan kecacatan itu.


Sekian, harap maklum :)




Paparan terbaik menggunakan Google Chrome

Monday 2 September 2019

# Hang Out # Holiday

Jalan-Jalan The Mines Shopping Mall Cruise (Tasik Utara)

Isnin - 2 September 2o19 


Hari ketiga (Cuti Merdeka dan Awal Muharram). 


Harini merupakan cuti ganti untuk Awal Muharram yang jatuh pada hari Sabtu (1 Sept 2o19). 


2 hari dah berjalan sana sini (Sambutan Merdeka dan Genting Highland). Kaki ni memang lenguh tak sangga laaa (kata orang Kedah)..


Disebabkan Sabtu haritu lepas balik tengok Merdeka (link) , kita ke The Mines ni tapi boat yang kita nak naik tu dah tutup. Last boat 6pm . So kena la p awal untuk book dulu (tapi perlu book hari yang sama).


So harini rancangan kita nak ke Waterpark gagal lagi (gara-gara seluar swim abi tak dikesani) hahaa so kita tunaikan janji yang Irdina minta. 


So pagi ni kita ke sini. Masa sampai tu dah nak dekat jam 11 pagi. So kita terus menuju ke kaunter tiket Cruise memandangkan takut kehabisan tiket.


Bila sampai je kat kaunter tiket. Orang tu bagitau jam 1.30 boat paling awal yang masih ada kekosongan. Tu pun hanya 4 slot. Then umi abi terus block booking la.. Nasib la pergi kaunter dulu sebab abi ajak makan dulu. Hahahaa Kalau tak.. Lagi lambat laaa...



Ok jom kita tengok apa ada disana..


Owhh ya masa beli tiket tu orang kaunter ada jual makanan ikan juga. Harganya RM10.00 satu pack. Sekian.

Satu lagi jangan lupa bekalkan minuman dan makanan seperti roti-roti ke sebab untuk package ni dia bagitau dalam 1 jam perjalanan juga la.. So takkan sejam atas cruise tu tak makan tak minum kann. Mau kehausan la juga.

So kita just beli air kat 


Harga tiket 

~update nanti sebab gambar kat enset abi~

Memandangkan harga tiket agak mahal, agak ralat juga la bila tengok tasik tu banyak sampah sarap terapung-apung atas air dan beberapa arca terbiar tanpa jagaan.

Actually umi malas nak naik cruise ni sebab pernah naik dulu (masa tu Irdina takde lagi atas dunia ni .. Hahaha .. Tapi disebabkan Irdina nak sangat naik, umi abi tunaikan juga la memandangkan abi pun tak pernah naik lagi.

So bagi umi, naik cruise ni takde apa sangat nak ditengok. Cuma pemandangan dikeliling tasik je la .. Ada padang golf dan beberapa bangunan dan rumah orang-orang kaya.

So kita mulakan perjalanan kita ke bahagian Utara dulu ye.









Alkisahnya, untuk keluar ke tasik. Kita kena ke bahagian kunci air (tempat pemisah antara tasik dan terusan). So disini kita kena tunggu paras air terusan menyamai paras air tasik. So air diterusan akan disedut sikit demi sedikit sehingga paras tasik. So kat sini agak lama juga kami menunggu. 

Nak dijadikan kisah, sementara tunggu paras terusan berkurangan, tiba-tiba air di bahagian belakang boat tempias masuk ke dalam boat kita. Fuhhh memang basah habis la yang duduk kat belakang tu.. Kebetulan couple dan baby duduk belakang sekali. Kesian juga la. Baby tu terkejut sampai nangis sekejap. 

Nampak tak gambar kat atas tu air masuk dalam boat kita. So pakat bangun la ejas tempat duduk sementara nak tunggu air susut. Bukan mudah prosesnya. Kita pun 2x dorang try. 1st dah turun. Pastu naik balik. Dan turun kembali 2nd time ni la yang tempias.

Selesai je semua, pintu gerbang akan dibuka dan kita boleh la menerusi tasik tersebut.

Maka kita pun melayari tasik tu.





Bangunan ni adalah Golden Horses Palace Hotel. Hotel ni kita pernah duduk dulu. 




Sampai je kat suatu kawasan tu, boat akan diberhentikan seketika untuk kita berikan makanan yang dibeli kepada ikan-ikan .







Rezeki kita kali ni tiba-tiba ada seekor monkey datang. Hehehe












Ok selesai pusing 1 round penuh tasik + 2 ke 3 round separuh tasik sebab menunggu boat kedua untuk ke tasik selatan pula. So kita terpaksa turun ditepi tebing sebelum tempat kunci air tu. Maybe dorang takut tragedi tadi berulang lagi. So terpaksa la menapak sikit kaki ni ke depan (selepas kunci air). 

So ni la boat yang akan kita naik pula menuju ke Selatan .



Jom kita ke   >> Selatan

Owh ya.. Ni ada sikit video kenangan kita...



- nanti update, belum combine, tahun bila tak tau la nak siap, haha -





No comments:

Post a Comment

.

.