MAKLUMAN

Untuk makluman. Blog ni masih dalam proses "pemulihan".

Jadi jika ternampak sebarang kecacatan seperti tab tidak berfungsi, link dan sebagaimananya.

Mohon diabaikan kecacatan itu.

Sekian, harap maklum :)

Paparan terbaik menggunakan Google Chrome

Friday 22 December 2023

TRIP TO HATYAI SONGKHLA, THAILAND : DAY 1 - SAMILA BEACH

16:30 0 Comments

Destinasi selepas Chang Puak Camp adalah Samila Beach.

Kat Samila ni takde apa. Cuma pantai-pantai biasa. Ada orang jual makanan minuman. Kedai-kedai kecil jual baju-baju. Alaaa macam kat Langkawi, Pangkor tu. Hahahaa

So kat sini kita just amik gambar as kenangan. Cuaca pun panas gak la. Tapi still ok la.

So hanya gambar je la kat sini boleh kita tinggalkan.

Selesai disini kita pusing je kat Chalatat Beach. Malas nak turun amik gambar kat kepala naga tu, sebab panas hahaha. Dari ekor naga tu nak ke kepala jauh bangat. Hiihii. Tengah-tengah timbul badan naga.

Then kita terus ke TangKuan Hill.

TRIP TO HATYAI SONGKHLA, THAILAND : DAY 1 - CHANG PUAK CAMP

10:58 0 Comments

Lokasi pertama kita selepas melepasi border adalah makan tengahari..

Kita makan di kedai XX . So far makan kat sini biasa-biasa ja.

Total makan-makan : 1050 baht.

Kat sini kita takde ambil gambar sebab dalam keadaan kekalutan. Hahahaaa

Seterusnya kita meneruskan perjalanan ke Chang Puak Camp untuk bertemu gajah-gajah Thailand.

Entry fee ke sini adalah PERCUMA. Korang masuk je dalam tu takyah bayar. So boleh la nak  bergambar dalam tu ke nak selfie dengan gajah ke.

Nak naik gajah ke or nak main game dalam tu je baru kena BAYAR.

So buat masa ni kita amik keputusan tak nak naik gajah lagi. Sebab kekangan masa dan bawa orang tua (nenek dan maktok).

Untuk beri gajah makan tak silap THB100 untuk sebakul pisang. Terlupa nak snap gambar.

Owh ya, satu lagi. Nanti sebelum keluar akan ada orang jual gambar-gambar kita dalam frame. THB200, so far kami tak beli sebab bukan gambar family. Gambar sorang-sorang dorang snap masa kita nak masuk ke kawasan tu.

Harga untuk aktiviti lain yang kena bayar seperti dibawah:

Gambar kenangan :

Selesai disini, kita teruskan perjalanan ke Samila Beach.

ITINERARY TO HATYAI SONGKHLA, THAILAND

10:56 0 Comments

Haiiii semua......

Dah lama tak update p jalan-jalan sana sinun kan... Lepas covid haritu PKP mengurung diri sampai la sekarang belum melangkah keluar dari Malaysia.

Tapi alhamdulillah masih mencapai KPI setiap tahun akan ada trip family vacation holidays sama ada dalam Malaysia atau luar negara.

Alhamdulillah penghujung tahun 2o23 ni kita menutup tirai melangkah keluar ke negara jiran aka Thailand. Sesuatu yang dirancang tanpa perancangan (dok bernyanyi lama dah nak p tapi tak sampai-sampai n takdak perancangan dan akhirnya terpergi juga setelah discussion ringkas dibuat antara family). Orang kata yang tak planning tu lah jadi kan..

Kita share sikit itinerary kat sini yeah mana tahu ada yang menjengah kesini, boleh follow the trips.

Trip kali ni hanya 2 hari 1 malam je disebabkan ada yang esoknya nak kena balik n kerja. Jadi kekangan masa, kita decide untuk 2D1N sahaja.

DAY 1

• Border Bukit Kayu Hitam
  • Floating Market
  • Asean Night Bazaar - Dinner
  • Hotel

DAY 2
  • Chabura Dim Sum
  • 7E
  • Dannok
  • Border
Ok, jom terjah satu persatu.

Sunday 21 May 2023

Tawaran ke Sekolah Khusus SMKA Jerlun, Kedah

11:20 0 Comments

21 Mei 2023 | SMKA Jerlun, Kedah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Lama sangat rasanya tak update blog ni... Dah bersawang teruks... Macam ni lah selalunya..

Bila semangat datang, semangatlah nak update.. Bila kemalasan dan kebusyan, tak daya nak buka blog pun..

Hehehee

Kali ni bonda gagahkan juga mengarang supaya ada kenangan ditinggalkan disini. What happen coming kita tak tahu lagi kan.

16 Mei 2023 bonda dapat panggilan phone dari stranger number (011). Kali ni bonda angkat call sebab memang tengah menanti panggilan dari KPM.

Bonda : Hello..

SMKAJ : Assalamualaikum, ini ibu Nurul Irdina Syazwina ya?

Bonda : Waalaikumsalam. Ya, saya. (dalam hati dah nebes)

SMKAJ : Saya dari SMKA Jerlun. Tahniah anak puan dapat tawaran belajar di sini. Pendaftaran pada 17 Mei 2023 (mak aihh esok nak kena daftar)

Bonda : Owhh esok tak sempat sebab kami di Putrajaya. Boleh saya minta tangguh ke?

SMKAJ : Kena tanya PK HEM Puan. Tapi dalam surat ni bagi tempoh sampai 19 Mei ni (Jumaat). Tapi sini Jumaat cuti, jadi Ahad last pendaftaran.

Bonda : Ok Puan, maklum. Terima kasih.

Menggigil tangan masa ni dapat tahu berjaya. Actually, ni intake ketiga. Masa 1st n 2nd intake memang kami tak mohon SMKA sebab Irdina focus SBP [SMSains]. SBPI pun dia tak mau cuba sebab pemilihan Sekolah Khusus 2023 ni kena buat pilihan sama ada nak SBP atau SBPI .. Jika pilih SBP/SBPI pun dah tak boleh nak pilih SMKA. So either 3 choice tu pilihan Irdina adalah SBP (SMS).

Berbalik  kepada how Irdina dapat tawaran SMKA ni, bila rayuan ketiga dibuka, bonda mencuba nasib untuk hantar surat/emel kepada BPI untuk SMKA dan BPSBP untuk SMS. Sebab rayuan ketiga ni kita dah boleh submit serentak permohonan disebabkan pemilihan dibuat secara manual dan bahagian yang berlainan memproses permohonan. Pengisian kekosongan ini juga adalah disebabkan pelajar yang keluar setelah mendapat tawaran.

Alhamdulillah rezeki Irdina dapat SMKA kerana SMKA menawarkan lebih awal manakala SBP belum keluar tawaran. Balik sekolah, bonda bagitahu Irdina. Irdina agak "awkward" sebab dah selesa di SEKHAR. Tapi dia nak cuba ke sana. Kalau tak mampu teruskan, Irdina akan balik semula ke sini. Bonda ikutkan sahaja kerana bagi peluang, mana tahu boleh adapt dengan persekitaran disana. Kalau tak mampu pun, bonda tak paksa. Sekurangnya Irdina dah cuba dan dapat pengalaman.

Oleh itu, 21 Mei 2023 inilah tarikh keramat Irdina berpisah dengan bonda dan abi. Pendaftaran Irdina adalah secara solo sebab kawan 3rd intake yang lain banyak dah daftar minggu lepas. Irdina lah orang terakhir daftar bagi 3rd intake tempoh hari. Kita cuba dulu ya. Insya-Allah semoga dipermudahkan semua urusanmu sayang. Tidak pernah kita berpisah dalam keadaan begini. Allah sebaik-baik perancang. Kita simpan kenangan di sini.

Oh ya, kelengkapan memang tak sempat nak uruskan sebab minggu tu abi takde (outstation). Khamis malam baru balik. So hari Jumaat tu jugalah kita sempat beli kasut dan beberapa keperluan lain. Cuma tudung je tak sempat beli sebab tudung labuh ni susah nak dapat.

Selesai daftar kita snap dulu gambar sebab hujan dah reda. Awal pagi tu hujan je sepanjang jalan sampai lah kita sampai ke SMKAJ. Alhamdulillah hujan berhenti selepas kita selesai mendaftar. Jom kita ke bahagian asrama pula. Lepas selesai daftar asrama, kita ke bilik untuk kemas barang. Ada empat katil kosong dan Irdina pilih katil dihujung nun sana. Tapi disebabkan locker Irdina mereka tumpang barang, tak boleh la bonda nak tolong kemaskan barang. Terpaksa la letak kat tepi-tepi tu dulu, then nanti pepandai la Irdina kemas sendiri bila dah balik dorm. Sebab waktu ni mereka tengah ada kelas. Selesai daftar bonda hantar Irdina ke kelas dan bermulalah rutin kehidupan baru kita. Bye-bye sayang, jaga diri baik-baik. Bonda dan abi sentiasa mendoakan yang terbaik buatmu.

Owh ya... Irdina sempat tukar baju tu, sebab kebanyakannya pakai t-shirt je. KPM dah benarkan disebabkan keadaan cuaca yang agak panas.

Friday 27 May 2022

Majlis Apresiasi Kecemerlangan Kafa 2021

15:38 0 Comments

27 Mei 2022 ~ Jumaat

Harini Irdina ada majlis apresiasi kecemerlangan untuk pelajar kafa sesi 2021.

Semua pelajar termasuk pelajar Tingkatan 1 (2022) yang cemerlang diraikan harini.

Alhamdulillah. Kita simpan kenangan disini ya.

Bonda dah nak start aktif kembali blog dan youtube kita ni.

Moga ada masa terluang dan kekuatan. Sebab kenangan nak simpan dalam telefon agak susah.

Jadi kita simpan kat sini ye.

Kakak wawa pun ada juga.

Tahniah semua 👏💕

BFF

Tenaga pengajar. Terima kasih ustaz ustazah yang mengajar Irdina secara langsung dan tidak langsung.
Ada juga yang dah pindah,

Simpan gambar kakak kat sini juga

Tuesday 24 May 2022

Majlis Anugerah Nilam Peringkat Sekolah

15:08 0 Comments

24 Mei 2022 ~ Selasa

Harini Irdina balik sekolah, bawa hamper besar.

Alhamdulillah. Tahniah sayang.!!

Rupanya Irdina dapat anugerah nilam kat sekolah.

Kita simpan sini sebagai kenangan yer.

Gambar ni cikgu kongsikan.

Bonda doakan Irdina terus berjaya dan bersemangat dalam melayari kehidupan.

Menang atau kalah dalam pertandingan adalah adat permainan.

Yang penting usaha, berani dan tawakkal.

Thursday 28 April 2022

Bersawang sudah blog ni.

08:48 0 Comments

Assalamualaikum.....

Rasa dah lama tak update blog nie. Hehehee

InshaAllah lepas ni kita cuba update yang lama-lama dan continue yang terkini.

Tunggu yeahh..

Salam Ramadhan buat semua.

Tak lama dah kita nak beraya.

Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin

Semoga selamat dalam perjalanan semua.

28 April 2022

Khamis

-Opis-

Saturday 10 July 2021

REVIEW HOTEL GRAND COURT, ANSON BALI DAN YEW BOUTIQUE DI TELUK INTAN

12:50 0 Comments

Assalamualaikum

Harini kami akan merentas ke negeri Perak sebab umi ada urusan kerja disana.

So alang-alang tu outstesen, kita tidur hotel.

So meh kita review sikit hotel sekitar Teluk Intan yang telah kita menginap untuk sesi ini.

GRAND COURT HOTEL

sumber : booking.com

So kita duduk sini untuk 1 malam. So far bilik dia sangat bersih. Ruang lobby dia sangat wangi dengan semburan yang menenangkan. Rasa fresh. Bilik disini juga agak besar. Kita ambil bilik Deluxe Triple. RM170.00 / malam. 1 katil Queen dan 1 katil Single. Dapat voucher makan discount RM15.00. So far ok la. Makanan dia untuk breakfast atau dinner.

ANSON BALI

Kita duduk sini 2 malam. Saja nak rasa feel-feel sikit. Ramai orang kata 'hotel' ni ok. Selain Rivertel (hotel baru). Disebabkan kat Rivertel pernah duduk dah, so kita try kat sini pula. Actually ni bukan hotel. Dia ala-ala cam homestay (rumah). Tapi homestay mewah la. 😆

Kat sini bilik pun sama kita book untuk 3 orang. Almaklumla anak umi dah semakin membesar. Besar daripada umi. Kat sini kita booking Superior Double. 1 katil king dan 1 katil single. Kat sini makanan tak disediakan. Tapi dorang ada cafe sendiri. So boleh la makan kat cafe tu.

Bilik kat sini so far ok. Bersih. Kita siap request nak ala-ala honeymoon. Hehee so ada la taburan bunga-bungaan. Cuma kurang menarik kat sini sebab katil tu duduk depan pintu toilet. Toilet jenis memanjang. Pintu toilet tu takde. Just langsir je. Then kiri ada "jamban". Haa ada la pintu kacanya. Dan sebelah kanan pula untuk shower. Pun ada pintu kacanya. Kedua-dua pintu tu takde kunci. Haahaaaa sangat bahayaaaa..

Malam tu Irdina agak penakut juga la nak tidur sebab katil betul-betul depan toilet gitu. Korang bayangkan la sendiri camna kedudukan toilet tu. Hahaha *Gambar kena cari balik dalam phone sebab lambat update dalam blog ni. Bukan Irdina je, umi pun seram juga sebenarnya.

Tapi dari segi kebersihan, kekemasan memang tiptop la. Owh ya, sabun mandi dia sangat wangi. Encik Aşkım pun suka.

YEW BOUTIQUE HOTEL

Hotel terakhir untuk malam ni. Mula nak duduk kat ANGSOKA. Sekali pergi, hotel tu tutup. Tak tau la tutup masa PKP ni je ke atau dah tutup terus. Hotel ni kawan kita duduk haritu. So kita saja nak try. Booking je la.

Untuk hotel ni. Rasanya biasa-biasa je kot. Maybe sebab hotel lama kot. Area lobby tu agak panas juga la sebab aircond tak on sentiasa. Lepas dapat je passsss pintu (cewah). Kita terus naik untuk letak barang-barang dan mandi. Kat koridor hotel tu agak berbau (lipas). Tak tau la kalau hidung ni agak sensitippp.. Maaf ye.

Kebetulan masa mula-mula masuk bilik tu, aircond tak function. So dorang tukarkan ke bilik sebelah.Bilik sebelah tu ok-ok je la. Asalkan aircond berfungsi. Toilet pun ok-ok je.

Bilik ni kita book untuk 3 orang juga. Family Room. 1 katil Queen 1 katil Single. Bilik ni agak sempit la berbanding Grand Court. Sebab harga dia agak expensive nak sama dengan Grand Court.

Pastu dorang provide barang tu tak cukup tiga. Contohnya air mineral dapat 2 je. Sabun dan shampoo liquid 1. Sabun ketul je 3. Berus gigi pun 2 je. So kalau yang datang tu member-member, berebutlah korang ye. Tapi nasib yang kat reception tu ok. Minta tambahkan yang kurang tu dia bagi. Dah tengah "musim" panas., berebut la air mineral. Hahaha

Gambar ni semua dari google, sebab tak teringat nak snap kat hotel ni gara-gara kurang selesa sikit. Heheee